Službene stranice prvog hrvatskog policijskog sindikata

PU OSJEČKO-BARANJSKA

povratak
Podijeli s prijateljima:
01.05.2018.

Priopćenje SPH - Napad na policijske službenike u Splitu

U nastavku u cijelosti dostavljamo priopćenje Sindikata policije Hrvatske povodom sinoćnjeg napada na policijske službenike u Splitu

Sinoćnji napad na policijske službenike još jednom je pokazao na važnost izmjena zakonskih odredbi o uporabi vatrenog oružja i uvođenja elektrošokera i tasera kao osnovne policijske opreme.
 
Najoštrije osuđujemo sinoćnji napad na policijske službenike u Splitu. Policijski službenici su u pokušaju provale zatekli dvije osobe od kojih je jedna u pokušaju bijega nožem napala policijskog službenika. Tom je prilikom u svrhu sprječavanja daljnjeg napada te obrani života i tijela policijski službenik uporabio vatreno oružje (najprije hicem upozorenja) te zaustavio daljnji napad. Time je spriječio i najteže posljedice po policijske službenike. U samom događaju jedan naš kolega je teže, a trojica su lakše ozlijeđena, a napadač je zadobio prostrijelnu ranu noge.
 
Kolegama zahvaljujemo na izvrsno odrađenoj intervenciji i želimo  brzi oporavak.
 
Nažalost, ovakvi događaji još jednom ukazuju koliko je težak i opasan posao koji svakodnevno obavljaju policijski službenici u teškim okolnostima nedovoljnog broja djelatnika, loše opremljenosti, zakonske nezaštićenosti i niskih primanja.
 
Zbog ovakvih slučajeva smo u više navrata upozoravali na važnost promjene odredbe stavka 3. članka 91. Zakona o policijskim poslovima i ovlastima. Naime, Zakonom iz 2009. godine dotadašnja granica za uporabu vatrenog oružja protiv osobe zatečene u izvršenju kaznenog djela (ili uhićenja) za koje se može izreći kazna zatvora od najmanje pet godina povišena je na deset godina. Od tada smo u više navrata ukazivali kako je navedena odredba neodrživa u praksi jer je primjenjiva samo na nekoliko kaznenih djela i to teškog ubojstva (kada policijski službenik u trenutku mora procijeniti da li se radi o „običnom“ ili teškom ubojstvu), genocida, terorizma, napada na zrakoplov, brod ili nepokretnu platformu i teških kaznenih djela spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta.
 
Dodatni apsurd je da je kod kaznenih djela terorizma, napada na zrakoplov, brod ili nepokretnu platformu kazna od najmanje deset godina zapriječena samo u slučaju nastupa smrti jedne ili više osoba, a kod teških kaznenih djela spolnog zlostavljanja i iskorištavanja djeteta kazna od najmanje deset godina zapriječena je samo u slučaju nastupa smrti djeteta.
 
Kod slučaja teškog ubojstva, s druge strane, policijskim službenicima je situacija dodatno otežana jer u trenutku uporabe vatrenog oružja moraju znati da li je osoba ubijena na okrutan ili podmukao način bila osobito ranjiva zbog dobi, teže tjelesne ili duševne smetnje, bila bliska osoba ubojice koji ju je ranije zlostavljao, ubijena iz koristoljublja, bezobzirne osvete, mržnje ili drugih niskih pobuda, ubijena radi počinjenja ili prikrivanja drugog kaznenog djela ili ubijena službena osoba u vezi s njezinim obavljanjem službene dužnosti. Dok policijski službenik to mora prosuditi u milisekundi, sudska tijela o ocjeni da li se radi o ubojstvu ili teškom ubojstvu često odlučuju godinama.
  
Zbog toga, koliko god zvučalo čudno, jasno je kako bi tek nakon nastupanja okolnosti iz stavka 1. i 2. članka 91. Zakona o policijskim poslovima i ovlastima (u nužnoj obrani ili u krajnjoj nuždi) policijski službenik mogao uporabiti vatreno oružje.
 
Stoga ponavljamo zahtjev za izmjenom navedene odredbe Zakona o policijskim poslovima i ovlastima smanjenjem granice za zakonitu uporabu vatrenog oružja na kaznena djela za koja je zapriječena kazna od najmanje pet godina zatvora.
 
Alternativa je (a možda i bolje rješenje) da se u Zakonu jasno propišu kaznena djela kod kojih policijski službenik može uporabiti vatreno oružje ako na drugačiji način ne može uhititi ili spriječiti u bijegu osobu zatečenu u počinjenju kaznenog djela.
 
Na kraju, zahtijevamo da se u najkraćem roku izmjeni Zakon o policijskim poslovima i ovlastima i u dijelu da se omogući opremanje svih policijskih službenika s elektrošokerima i električnim taserima. Možda bi u ovom konkretnom slučaju uporabom tasera bilo spriječeno ozljeđivanje četiri policijska službenika, a i samog počinitelja napada.